Οι εταιρίες πολλές φορές με ρωτούν αν κάνω σεμινάρια Time Management. Η απάντηση είναι όχι. Και αυτό γιατί ποτέ δεν πίστευα στην έννοια της διαχείρισης του χρόνου.

Ζούμε σε μια εποχή που τα πάντα απαιτούν το χρόνο μας και την προσοχή μας. Το σπίτι μας, η οικογένειά μας, η εργασία μας, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είμαστε απασχολημένοι συνέχεια και δουλεύουμε ατελείωτες ώρες.

Ο μύθος της διαχείρισης του χρόνου

Έχουμε μόνον 24 ώρες στη διάθεσή μας και θέτουμε άπειρες απαιτήσεις μέσα σε αυτόν. Προσπαθούμε να τα χωρέσουμε όλα και προσπαθούμε να τον ‘τεντώσουμε’. Όμως ο χρόνος είναι πεπερασμένη μεταβλητή

Αν συνήθως διαχειρίζεστε το χρόνο κάνοντας λίστες, καθορίζοντας προτεραιότητες κλπ γνωρίζετε πόσο εύκολο είναι να παρεκκλίνετε κατά τη διάρκεια της ημέρας από αυτό τον προγραμματισμό. Μια αναπάντεχη συνάντηση, ένα μειλ, κάτι επείγον (όλα έχουν την ταμπέλα του επείγοντος καθημερινά) μπορεί να ανατρέψει τις προτεραιότητες.
Μια έρευνα έδειξε ότι κατά μέσο όρο στο χώρο της εργασίας υπάρχουν 87 διακοπές καθημερινά με συνέπεια να δυσκολευόμαστε να μένουμε αποδοτικοί και επικεντρωμένοι όλη μέρα.

Επίσης λανθασμένα πιστεύουμε ότι όσο περισσότερες ώρες εργαζόμαστε τόσο αυξάνεται η απόδοση και η παραγωγικότητα.

«H κοκαΐνη της δεκαετίας είναι η υπερβολική εργασία. Είναι το πρόβλημα δίχως όνομα» λέει ο ψυχοθεραπευτής Bryan Robinson.

Η εργασιομανία συχνά θαυμάζεται, ενθαρρύνεται και ανταμείβεται. Το κόστος όμως είναι μακροπρόθεσμο. Έρευνες δείχνουν ότι οι εργασιομανείς, έχουν υψηλότερα ποσοστά  κατάχρησης αλκοόλ, διαζυγίων και ασθενειών.

Μήπως λοιπόν πρέπει να αναθεωρήσουμε την οπτική μας και αντί να προσπαθούμε να διαχειριστούμε το χρόνο να στραφούμε στη διαχείριση του εαυτού μας και της ενέργειάς μας?

Οι απαιτήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ένας manager ή ένα Ανώτερο στέλεχος παράγει πολύ στρες και μπορεί να νιώθει  σωματική και συναισθηματική  εξάντληση.

Διαφορετική οπτική

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Για να κατανοήσουμε γιατί η διαχείριση ενέργειας είναι σημαντική, θα πρέπει να καταλάβουμε πώς λειτουργεί ο εγκέφαλός μας.
Φανταστείτε ότι κάθεστε στο γραφείο σας μπροστά στον υπολογιστή σας για πολλές ώρες και βιώνετε μεγάλη πίεση. Το αποτέλεσμα είναι κούραση μαζί με δυσφορικά συναισθήματα και χωρίς να μπορεί το μυαλό να συγκεντρωθεί. Όλα αυτά στο τέλος οδηγούν σε χαμηλή παραγωγικότητα.
Ας δούμε τι γίνεται με τον εγκέφαλό μας.

  1. Παρόλο που ο εγκέφαλος μας αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 2% του βάρος μας, καταναλώνει το 20% της ενέργειας του σώματός μας. Ο ρυθμός του εγκεφάλου μας στην κατανάλωση ενέργειας είναι 10 φορές μεγαλύτερη από το υπόλοιπο σώμα
  2. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένα από τα πιο ενεργειακά πεινασμένα όργανα στο σώμα. Εάν διακοπεί η παροχή ενέργειας για 10 λεπτά, υπάρχει μόνιμη βλάβη. Δεν υπάρχει άλλο όργανο τόσο ευαίσθητο στις αλλαγές του ενεργειακού εφοδιασμού
  3. Πολύπλοκα καθήκοντα όπως το να θέτουμε προτεραιότητες και η λήψη αποφάσεων χρησιμοποιούν τα νεότερα μέρη του εγκεφάλου μας, τα οποία απαιτούν πολύ περισσότερη ενέργεια για να λειτουργήσουν από ότι οι πιο πρωτόγονες περιοχές του εγκεφάλου μας.
  4. Η γλυκόζη είναι η κύρια πηγή ενέργειας για τον εγκέφαλο (μαζί με το οξυγόνο). Καθώς το μέγεθος και η πολυπλοκότητα του εγκεφάλου αυξάνεται οι ενεργειακές απαιτήσεις αυξάνοντας

Όλα τα παραπάνω δείχνουν ξεκάθαρα την ανάγκη να διαχειριστούμε την ενέργειά μας και όχι το χρόνο. Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για αυτό και με ποιον τρόπο διαχειριζόμαστε την ενέργειά μας;

  1. Σωματική ενέργεια:

Η πραγματικότητα: Όσοι έχουμε απαιτητικό πρόγραμμα, η φυσική μας κατάσταση είναι προτεραιότητα και η βασική πηγή ενέργειας. Οποιοδήποτε είδος σωματικής άσκησης βοηθάει τη σωματική μας στάση και την παραγωγή ενέργεια στη διάρκεια της ημέρας σύμφωνα με πολλές έρευνες.
Η λύση: Περπάτημα, yoga, χορός, κολύμπι, τρέξιμο, ποδήλατο. Διαλέξτε κάτι και αφιερώστε έστω και 20 λεπτά την ημέρα. Χωρίς σωματική ενέργεια θα νιώθετε σαν ένα σακί πατάτες όλη ημέρα

  1. Ύπνος

Η πραγματικότητα: Οι έρευνες για τον ύπνο είναι ξεκάθαρες. Έλλειψη ύπνου οδηγεί σε μειωμένη απόδοση, πάχος, επηρεάζει την ισορροπία των ορμονών, το ανοσοποιητικό σύστημα, τη διάθεση και την ικανότητα για τη διαχείριση του στρες. Με το πέρασμα του χρόνου επηρεάζει τη μνήμη και τις σχέσεις και την εργασία.
Η λύση: Αν νιώθετε συνέχεια ευερέθιστοι και άρρωστοι προσπαθήστε να κοιμάστε 7 με 8 ώρες την ημέρα. Όταν κοιμόμαστε νωρίς και ξυπνάμε νωρίς βοηθάει τη βελτίωση της απόδοσης.

  1. Φαγητό:

Η πραγματικότητα: Οι δύο πιο σημαντικοί παράγοντες και ρυθμιστές της φυσικής ενέργειας είναι η αναπνοή και το φαγητό. Ο εγκέφαλος χρειάζεται τουλάχιστον 130 γραμμάρια γλυκόζης την ημέρα γιατί χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα οδηγούν σε απώλεια ενέργειας για τη λειτουργία του εγκεφάλου και συνδέεται με τη έλλειψη προσοχής και γνωστικών λειτουργιών.
Η λύση: Η κατανάλωση 5 με 6 χαμηλών θερμιδικών γευμάτων την ημέρα εξασφαλίζει μια σταθερή τροφοδότηση γλυκόζης και απαραίτητων θρεπτικών συστατικών.

  1. Διαλείμματα:
    Η πραγματικότητα: Για να διατηρούμε την προσοχή μας πρέπει να κάνουμε διαλείμματα ανάκαμψης κάθε 90 με 120 λεπτά. Και αυτό γιατί στο τέλος κάθε τέτοιου κύκλου ο οργανισμός αρχίζει να φωνάζει για μια μικρή περίοδο ανάκαμψης. Το σώμα εκπέμπει σήματα SOS: πείνα, δυσκολία στη συγκέντρωση, χασμουρητό, σωματική ανησυχία. Συνήθως όμως δεν δίνουμε σημασία σε αυτά τα σήματα και συνεχίζουμε μέχρι τελικής πτώσεως.
    Η λύση: Κάνετε μικρά διαλείμματα 20 λεπτών και αν είναι δυνατόν αφήστε το γραφείο σας και περπατήστε. Μπορεί να αισθάνεστε ότι δεν έχετε χρόνο, όμως το πιο πιθανό είναι ότι θα επιστρέψετε με μεγαλύτερη ενέργεια και θα χρειαστείτε λιγότερο χρόνο για να τελειώσετε την εργασία. Επίσης μην τρώτε και παράλληλα εργάζεστε. Φάτε μακριά από το γραφείο σας

Σε μια έρευνα το 10% με τη μεγαλύτερη παραγωγικότητα δεν εργάζονταν περισσότερες ώρες
-ούτε καν 8 ώρες.
Αντ’ αυτού κάθε 52 λεπτά έντονης εργασίας έκαναν διάλειμμα 17 λεπτά

  1. Προσοχή:
    Η πραγματικότητα: Έρευνες δείχνουν ότι το 47% του χρόνου μας βρισκόμαστε στον αυτόματο πιλότο. Σύνθετες πνευματικές λειτουργίες δεν μπορούν να γίνουν χωρίς την προσοχή του μυαλού και η προσοχή είναι αυτή που μας δίνει τη δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε τον έξω κόσμο, τις σκέψεις, τα συναισθήματά μας καθώς και τις πράξεις μας.
    Η λύση: Η καθημερινή πρακτική mindfulness βοηθάει να έχουμε μεγαλύτερη επίγνωση των αναγκών μας -σωματικές και πνευματικές- και να επικεντρωνόμαστε περισσότερο. Αφιερώστε 10 λεπτά την ημέρα σε μια μικρή πρακτική αναπνοής ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα
  • Σταματήστε για μια στιγμή οτιδήποτε κάνετε
  • Κλείστε τα μάτια σας και πάρτε 3 βαθιές και αργές συνειδητές αναπνοές.
  • Παρατηρήστε νοητά για 2 λεπτά το σώμα σας από την κορυφή ως τα νύχια: πώς νιώθει, πού υπάρχει ένταση, πού νιώθετε την αναπνοή πιο έντονα στο σώμα σας.
  • Ανοίξτε τα μάτια σας και επανασυνδεθείτε με το περιβάλλον σας

Σε ένα πρακτικό επίπεδο, η ικανότητά μας να είμαστε επικεντρωμένοι, αποδοτικοί και δεσμευμένοι σε αυτό που κάνουμε, εξαρτάται από την περιοδική μας αποσύνδεση.

Ο Warren Buffet είναι γνωστός για το γεγονός ότι έχει ημέρες στο ημερολόγιο του όπου δεν υπάρχει τίποτα προγραμματισμένο.

Δείτε το video εδώ (https://www.youtube.com/watch?v=nH5K0yo-o1A)

Η ενέργεια είναι σημαντική για τους ανθρώπους και για τους οργανισμούς. Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα νέο τρόπο σκέψης για το πώς βλέπουμε το χρόνο και πώς διαχειριζόμαστε την ενέργειά μας για να μπορούμε να αποδίδουμε καλύτερα και να είμαστε πιο ήρεμοι.