Τον τελευταίο καιρό συνεχώς ακούμε και βλέπουμε γύρω μας γεγονότα που τουλάχιστον σε εμένα προκαλούν διάφορα συναισθήματα: θυμό, απογοήτευση, θλίψη, ματαίωση.

Από τη Δευτέρα νομίζω ότι ζω μια άλλη καραντίνα λόγω του χιονιά. Μένοντας προς τα βόρεια, ακόμη δεν μπορώ να βγω από το σπίτι. Από τη Δευτέρα βλέποντας τις ειδήσεις, δεν μπορούσα να μην συμπάσχω με τόσους ανθρώπους που βρέθηκαν εγκλωβισμένοι σε πολύ δύσκολες συνθήκες.

Από όλα τα συναισθήματα που βίωσα- και ίσως βιώσατε και εσείς- ήταν ο θυμός. Και για αυτόν θα μιλήσουμε σήμερα.

Ίσως να υπάρχει η πεποίθηση ότι όταν ασχολούμαστε με το διαλογισμό δεν πρέπει να θυμώνουμε. Τίποτα πιο μακριά από την αλήθεια!

Το να προσπαθούμε να μην θυμώνουμε δεν έχει αποτέλεσμα. 

Ο θυμός είναι ένα συναίσθημα που όλοι βιώνουμε. Το συναίσθημα του εκνευρισμού, της ενόχλησης, του θυμού ή ακόμη και της αγανάκτησης είναι αναπόφευκτα ανθρώπινα συναισθήματα.

Το πρώτο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι ο θυμός δεν είναι το πρόβλημα.

Η σχέση μας με το θυμό είναι το κλειδί για τη διαχείρισή του.

Μερικές φορές ο θυμός είναι συνειδητοποιημένος δηλαδή γνωρίζουμε ότι νιώθουμε θυμό και γνωρίζουμε και το «γιατί». Αλλά υπάρχουν και φορές που ο θυμός δεν είναι συνειδητοποιημένος και μπορεί να μην γνωρίζουμε γιατί νιώθουμε θυμό.

Ένα από τα πιο μεγάλα προβλήματα που έχει ο θυμός είναι ότι εμφανίζεται τόσο γρήγορα που δεν τον βλέπουμε να έρχεται. Πριν το καταλάβουμε, η φωτιά του  θυμού καίει μέσα μας και ακαριαία σχεδόν ενεργούμε με τρόπους επιβλαβείς για εμάς και τους γύρω μας.

Όπως αναφέρει ο Paul Ekman, ερευνητής των ανθρώπινων συναισθημάτων «χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια για να μπορέσουμε να μην ανταποκριθούμε στο θυμό με θυμό»

Όταν δεν κατανοούμε τη φύση του θυμού στη ζωή μας και πώς μπορούμε να πάρουμε τον έλεγχο του εαυτού μας, το τίμημα είναι μεγάλο τόσο για την δική μας υγεία και ευημερία αλλά και την υγεία και ευημερία των σχέσεων μας.

Ας δούμε λοιπόν τι είναι ο θυμός.

Όπως όλα τα συναισθήματα έτσι και ο θυμός αποτελείται από 3 συστατικά:

  • Το σωματικό

  • Το γνωστικό

  • Το συμπεριφορικό.

Η συνειδητοποίηση το κάθε συστατικού διευκολύνει στην αναγνώριση και διαχείριση του θυμού. Αντί να παλεύουμε με το θυμό μπορούμε να στραφούμε προς αυτόν, να τον διερευνήσουμε γιατί μπορεί να μας διδάξει πολλά.

Το δεύτερο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμάστε είναι ότι ανεξάρτητα από το πόσο έντονος είναι ο θυμός……

Ο θυμός δεν είστε εσείς.

Είναι μόνο μια κατάσταση ή μια ισχυρή ενέργεια που αναδύεται στο νου και στο σώμα και προκύπτει από κάποια γεγονότα ή συνθήκες.

Πώς όμως μπορούμε να τον διαχειριστούμε;

Υπάρχουν 3 βήματα που μπορείτε με εξάσκηση να διαχειριστείτε το θυμό

  1. Αναγνώριση θυμού

    Την επόμενη φορά που θα αισθανθείτε θυμό και νιώσετε κάτι να φουντώνει μέσα σας- απλώς αναγνωρίστε τον.
    Πείτε: «ο θυμός είναι εδώ, και χρειάζεται να τον φροντίσω»
    Όταν το λέμε αυτό επιβραδύνουμε λίγο και κάνουμε μια παύση αντισταθμίζοντας την αυτόματη παρόρμηση.

    Όταν παρατηρούμε τις αισθήσεις στο σώμα δημιουργούμε ένα χώρο μεταξύ του εαυτού μας και του θυμού.

  2. Αναγνώριση σωματικών αισθήσεων 

    Παρατηρήστε τις αισθήσεις στο στομάχι, στο στήθος, στο πρόσωπο. Παρατηρήστε αν υπάρχουν σημεία έντασης στο σώμα (σφιγμένες γροθιές, σαγόνι) κ.ά.
    Την ίδια στιγμή που παρατηρείτε τις αισθήσεις είναι χρήσιμο να αναπνέετε παρατηρώντας την αναπνοή να εισέρχεται από τη μύτη και να εξέρχεται από το σώμα.

    Όταν παρατηρούμε τις αισθήσεις στο σώμα δημιουργούμε ένα χώρο μεταξύ του εαυτού μας και του θυμού.

    3. Προσδιορίστε τις σκέψεις πίσω από το θυμό

    Αυτό το βήμα αφορά τον εντοπισμού των σκέψεων «δεν είναι δίκαιο» ή «δεν το ανέχομαι αυτό» ή «θα ήθελα να είναι αλλιώς τα πράγματα». Παρατηρήστε τις σκέψεις χωρίς να εμπλέκεστε μέσα σε αυτές. Ο θυμός έρχεται με τις δικές του ιστορίες και άκαμπτες πεποιθήσεις. Μην «αγοράζετε» αυτό που σας λέει ο νους σας εκείνη τη στιγμή.

    Προσδιορίστε ποιες σκέψεις τροφοδοτούν το θυμό και διερευνήστε τες: «Τι είναι αυτό που με πληγώνει;», «τι είναι αυτό που με φοβίζει;»

    Η διαχείριση του θυμού είναι πρόκληση. Το σημαντικό είναι να έχετε κατά νου αυτά τα βήματα και να τα εξασκείτε σε στιγμές που νιώθετε ότι κάτι σας ενοχλεί ή βρίσκεστε σε εκνευρισμό.

    Αρχίστε με μικρά βήματα και όταν οι καταστάσεις δεν σας δημιουργούν έντονα συναισθήματα.

    Με αυτόν τον τρόπο θα μπορείτε σιγά σιγά να ψύχετε τις φλόγες του θυμού όταν οι καταστάσεις και οι συνθήκες είναι περισσότερο έντονες.

    Όλγα

    YΓ. Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πώς να διαχειρίζεστε τα δύσκολα συναισθήματα – και όχι μόνο- μπορείτε να ακούσετε το πρόγραμμα των 10 διαλογισμών για να βρίσκετε μεγαλύτερη ισορροπία σε δύσκολες καταστάσεις.