Δεν αντέχω άλλο!”, “Πάνω από 10 χρόνια ζω μέσα σε κρίση, πανδημία, δυσκολίες”, “Είναι άδικο. Δεν μπορώ να το δεχθώ” “θέλω να φύγω από όλα αυτά”

Φράσεις που ακούω καθημερινά στις συναντήσεις με ανθρώπους στο γραφείο μου.

Ολα δείχνουν να αλλάζουν και η αβεβαιότητα, η ασάφεια και το άγχος αυξάνονται. Αντιστεκόμαστε στην παρούσα κατάσταση και αυτό προκαλεί πόνο και αγωνία.

Μέσα από τον ψυχοθεραπευτικό μου ρόλο, συχνά μιλάω στους ανθρώπους για τη διαφορά μεταξύ πόνου και δυσφορίας.

Οι δύσκολες καταστάσεις πάντα ήταν μέρος της ανθρώπινης φύσης και ιστορίας. Η ζωή είναι γεμάτη πόνο και δυσκολίες (έστω και αν δεν θέλουμε να το σκεφτόμαστε).

Τα κοινωνικά δίκτυα και οι διαφημίσεις κάνουν μια εκπληκτική δουλειά να μας πείσουν ότι αν πίνουμε περισσότερο νερό ή κάνουμε καλή διατροφή ή αν έχουμε καλή δουλειά θα μπορούσαμε να έιμαστε ευτυχισμένοι και χωρίς πόνο όλη την ώρα.

Εχουμε φτάσει να πιστεύουμε ότι ο πόνος είναι κάτι “κακό” και δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Για αυτό προσπαθούμε συνεχώς να τον αποφύγουμε και να αποσπάσουμε την προσοχή μας από αυτόν.

🙏🏽

Το θέμα είναι ότι ποτέ δεν μάθαμε να αναγνωρίζουμε τον πόνο και βέβαια να τον διαχειριζόμαστε επιτυχώς.

Παρόλες τις καλές προθέσεις μας, έχουμε την τάση να ανταποκρινόμαστε στον πόνο με τέτοιο τρόπο που κάνουμε τον πόνο μεγαλύτερο. Για παράδειγμα, καταπιέζουμε τα συναισθήματα, αρνιόμαστε τις ανάγκες μας, βάζουμε τη δυσκολία “κάτω από το χαλί”.

Αντιστεκόμαστε στον πόνο και τη δυσκολία.

Αντιστεκόμαστε στον κόσμο όπως είναι. Θέλουμε τα πράγματα να είναι διαφορετικά από ότι είναι.

Θέλουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα να μην αρρωσταίνουν.

Θέλουμε το παρελθόν να ήταν διαφορετικό από ότι είναι.

Αντιστεκόμαστε στην πραγματικότητα.

 

Στο Mindfulness υπάρχει η εξίσωση:

Πόνος Χ Αντίσταση = Δυσφορία 

Ο πόνος είναι κάτι που δεν μπορούμε να ελέγξουμε στη ζωή μας. Για παράδειγμα η ασθένεια, τα γηρατειά, ο κύριος που κάθεται στην ουρά μπροστά μας και αργεί.

Δυσφορία είναι η ένταση που δημιουργούμε γύρω από τον πόνο. Για παράδειγμα, παραπονιέμαι που έχω πονοκέφαλο, ή γκρινιάζω ασταμάτητα για το κομπρεσέρ έξω από το σπίτι μου.

Οταν προσπαθούμε να αποφύγουμε τον πόνο, καταναλώνουμε ενέργεια σε πράγματα που συνήθως δεν μπορύμε να ελέγξουμε και σε κάτι που πιθανώς δεν θα αλλάξει (τουλάχιστον όχι με αυτόν τον τρόπο)

Η αντίσταση όμως κάνει τον πόνο δυνατότεραο και μας παγιδεύει σε συναισθήματα όπως θυμό, απογνωση, απογοήτευση. Δημιουργούμε ένα μούδιασμα και αποσυνδεόμαστε από τον κόσμο και την άμεση σωματική μας εμπειρία.              

🙏🏽

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Αντί να αντιστεκόμαστε στον πόνο και να δημιουργούμε περισσότερη ένταση, είναι προτιμότερο να αποδεχθούμε την εμπειρία μας.

Αν κατι είναι δυσάρεστο, μπορώ να το αφήσω να υπάρχει χωρίς να το απωθώ;

Μπορώ να αποδεχθώ ότι το κομπρεσέρ είναι απλά ένας ήχος; ένας δυνατός ήχος αλλά παρόλα αυτά …..είναι απλά ένας ήχος;

Μπορώ να αποδεχθώ τον ήχο ως ήχο και να μην δημιουργώ ιστορίες μέσα στο νου μου για τον ήχο;

Ερευνες δείχνουν ότι όσο περισσότερο αποδεχόαμστε τις εμπειρίες μας (και τον εαυτό μας) τόσο πιο πιθανό είναι να είαμστε ευτυχισμένοι

Μέσα από την πρακτική Mindfulness χτίζουμε την ικανότητά μας να μπορούμε να παρατηρούμε, να αποδεχόμαστε και να επιτρέπουμε τη δυσκολία χωρίς να αντιστεκόμαστε και χωρίς να ευχόμαστε να ήταν διαφορετικά τα πράγματα.

Μπορεί να φαίνεται παράδοξο αλλά όταν ανοιγόμαστε στη δυσκολία και τον πόνο, αυτό μας βοηθάει να νιώθουμε καλύτερα.

Οταν συνειδητοποιούμε ότι ο πόνος είναι σημαντικό μέρος της ζωής μας και είναι φυσιολογικό να υπάρχει στη ζωή μας, τότε μπορούμε να διερευνήσουμε τη δυσκολία με λιγότερη αντίσταση και λιγότερη δυσφορία.

Οταν αποδεχόμαστε τα επώδυνα συναισθήμτά μας χωρίς να τα κρίνουμε είναι περισσότερο πιθανό να νιώθουμε λιγότερη ψυχολογική πίεση και δυσφορία.

Η Tara Brach  λέει: “Η ζωή συχνά και αναπόφευκτα περιλαμβάνει συναισθηματικό στρες, θυμό, φόβο για την υγεία, ντροπή για αποτυχημένες σχέσεις. Αλλά οτιδήποτε εκτός από την πλήρη αποδοχή της ανθρώπινης εμπειρίας μας, μας κρατάει παγιδευμένους σε αυτά τα συναισθήματα”

Αν θέλετε να νιώθετε λιγότερη δυσφορία, να ανοίγεστε στον πόνο και να έχετε περισσότερη ισορροπία, μπορείτε να παρακολουθήσετε το πρόγραμμα M.B.S.R. που αρχίζει τον Απρίλιο

Ολγα