Την προηγούμενη εβδομάδα, συζητήσαμε για το πως το Mindfulness επιδρά στον ανθρώπινο εγκέφαλο, μειώνει το στρες αλλά κυρίως βοηθά και προτείνεται από ιατρούς για διάφορες παθήσεις όπως αγχώδεις διαταραχές, χρόνιο πόνο, δερματικά και καρδιαγγειακά νοσήματα κλπ.

Σήμερα θα δούμε το πως η εξάσκηση στην Ενσυνειδητότητα (Mindfulness) αλλάζει τη δομή του εγκεφάλου.

O εγκέφαλός μας είναι το σημαντικότερο και πιο ευαίσθητο όργανο στο σώμα μας.

Μέσα από την εξάσκηση στο mindfulness όχι μόνο το προστατεύουμε αλλά το αλλάζουμε.

Μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου δείχνουν ότι η συνεχόμενη πρακτική αλλάζει τη δομή του εγκεφάλου. Ας δούμε μερικές σημαντικές αλλαγές που παρατηρήθηκαν στη δομή του εγκεφάλου σε όσους τακτικά έκαναν εξάσκηση στο Mindfulness :

Περισσότερη φαιά ουσία: Παρατηρήθηκε αύξηση της φαιάς ουσίας στο πίσω μέρος του Φλοιού του πρόσθιου προσαγωγίου. Αυτή είναι μια περιοχή στον εγκέφαλο υπεύθυνη για τον αυτοέλεγχο. Μας επιτρέπει να αντιστεκόμαστε στους περισπασμούς, να μην είμαστε παρορμητικοί και να λαμβάνουμε σωστές αποφάσεις. Mέσα από την πρακτική Mindfulness αναπτύσσεται η γνωστική μας ευελιξία.

Παχύτερος ιππόκαμπος: Ο ιππόκαμπος είναι η περιοχή μέσα στον εγκέφαλο υπεύθυνη για τη μνήμη και τη μάθηση και πολύ ευαίσθητος στο άγχος. Στις μαγνητικές τομογραφίες παρατηρήθηκε αύξηση του ιππόκαμπου σε όσους έκαναν συχνά πρακτική. Αυτό σημαίνει ότι βελτιώνεται η μνήμη και η μάθηση. Eπίσης ο ιππόκαμπος είναι υπεύθυνος για την ανθεκτικότητά μας σε περιόδους κρίσης, προκλήσεων και δυσκολιών.

Προμετωπιαίος φλοιός: Αυτό είναι το μπροστινό μέρος του εγκεφάλου μας και είναι υπεύθυνο για τις υψηλές λειτουργίες όπως η προσοχή, η λήψη αποφάσεων, η συναισθηματική ρύθμιση, ο σχεδιασμός και η στρατηγική σκέψη. Μέσα από τη πρακτική mindfulness παρατηρήθηκε ότι αυτή η περιοχή μεγαλώνει και έχει περισσότερη φαιά ουσία. Αυτό σημαίνει ότι βελτιώνεται η προσοχή μας, μπορούμε να ρυθμίσουμε καλύτερα τα συναισθήματα μας και να λαμβάνουμε πιο χρήσιμες αποφάσεις.

Δίκτυο Προκαθορισμένης Λειτουργίας: Παρατηρήθηκε μικρότερη δραστηριότητα στο δίκτυο προκαθορισμένης λειτουργίας που αυτό το δίκτυο είναι υπεύθυνο για το ότι το μυαλό μας περιπλανιέται συνεχώς μακριά από αυτό που συνήθως κάνουμε και πηδάει από τη μια σκέψη στην άλλη. Αυτό το δίκτυο είναι επίσης υπεύθυνο για το ότι «μηρυκάζουμε» πολλές φορές τις ίδιες σκέψεις και κολλάμε σε αυτές.

Μικραίνει η αμυγδαλή: Η αμυγδαλή είναι η περιοχή στον εγκέφαλο που είναι υπεύθυνη για το στρες. Μέσα από 8 εβδομάδες πρακτική παρατηρήθηκε ότι αυτή η περιοχή μικραίνει και αυτό σημαίνει ότι δεν αντιδράμε αυτόματα στα στρεσογόνα γεγονότα. Έχουμε λιγότερο στρες και το διαχειριζόμαστε καλύτερα.

Κύματα Γάμμα: Τα κύματα αυτά σχετίζονται με τη συνείδηση, την επίγνωση και την ευτυχία. Όσοι ασχολούνται με την πρακτική mindfulness έχουν περισσότερη δραστηριότητα κυμάτων γάμμα τος πριν όσο και τα τη διάρκεια της διαλογισμού κάτι το οποίο σημαίνει ότι νιώθουν περισσότερα ευχάριστα συναισθήματα, ηρεμία και έχουν περισσότερη ενσυναίσθηση και συμπόνια.

Όλες οι παραπάνω έρευνες δείχνουν ότι μπορούμε να διαμορφώσουμε τον εγκέφαλό μας και να είμαστε πιο υγιείς.

Και όλο αυτό μπορούμε να το κάνουμε μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα με τη βοήθεια της πρακτικής του Mindfulness!